Selasa, 3 Ogos 2010

Diin itu Nasihat

Hadith :

عَنْ تَمِيم الدَّارِيِّ أََنََّ النَّبِيِّ صَلَّی الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

اَلدِّيِنُ النَّصِيْحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِله وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُوْلِهِ وَلِأَءِمَّتِهِ الْمُسْلِمِيْنَ وَعَامَّتِهِ

Dari Tamim ad-Dari, Nabi saw bersabda, “Ad-Diin adalah nasihat.” Kami bertanya, “Untuk siapa?” Rasul menjawab, “Untuk Allah, kitabNya, RasulNya, untuk pemimpin Islam dan umatnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim, Imam Abu Dawud dan Imam An-Nasa’i).

        Yang dimaksudkan dengan nasihat untuk Allah ialah mentauhidkan Allah, menyifatiNya dengan segala sifat Kamal (sempurna) dan Jalal (perkasa), serta menyucikannya dari segala kemusyrikan. Ikhlas kepada Allah dalam beramal, menjauhi kemaksiatan, mentaati dan mencintaiNya serta berjihad terhadap golongan manusia yang mengingkariNya.

        Nasihat kepada Rasululhhan saw pula bermaksud meneladani Rasulullah saw dan segala yang datang darinya. Termasuk di dalamnya adalah mencintai, menghormati, menghidupkan sunnahnya, menyebarkan ilmunya, mencintai orang yang mencintainya, membenci dan memerangi orang yang membenci serta memerangi Rasulullah saw, mencontohi akhlaknya, mengikuti adapnya, serta menyintai keluarga dan sahabatnya.

        Nasihat kepada para pemimpin umat Islam pula bermaksud membantu mereka dalam kebenaran dan mentaati mereka dalam kebaikan. Termasuk di dalamnya ialah mengingatkan dan menyedarkan mereka dengan penuh kelembutan dan penghormatan ketika lalai dan salah, serta mendoakan kebaikan bagi mereka.

        Adapun nasihat kepada umat Islam pula bermakna mengajarkan mereka ajaran Islam dan membimbing mereka, menutupi aib umat Islam, mencintai mereka seperti mencintai diri sendiri, membenci keburukan atas mereka seperti yang dirinya membenci keburukan, serta mendoakan kebaikan kepada mereka di dunia dan akhirat. Selain itu, nasihat tadi meliputi pula menyingkirkan segala hal yang membahayakan umat Islam, mengutamakan kaum fakir, mengajarkan Islam kepada mereka yang belum faham, menyedarkan kesalahan mereka dengan penuh kelembutan, serta menolong mereka dalam kebaikan dan takwa.

Tiada ulasan: