Jumaat, 24 Mei 2013

Tentang masuk syurga dan rahmat Allah

(a) Dalam suatu hadith, bahwa Abu Hurairah ra berkata; saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Tidak ada seorang pun yang masuk surga karena amalannya." Para sahabat bertanya, "Begitu juga dengan engkau wahai Rasulullah?" Baginda bersabda, "Tidak juga dengan diriku, kecuali bila Allah melimpahkan karunia dan rahmat-Nya padaku." [HR Bukhari & Muslim].

Hadith itu menunjukkan bahawa masuk syurga adalah dengan rahmat Allah.

(b) Ikuti kisah seorang penjahat yang telah membunuh 99 orang dan seorang alim, lalu ingin bertaubat. Dia pergi menuju ke satu tempat yang disarankan oleh seorang alim yang lain untuk bertaubat, tetapi telah meninggal dunia di dalam perjalanan. Maka Allah memerintahkan malaikat rahmat mengambil ruhnya untuk ke syurga.

Juga kisah seorang ahli abid yang telah beribadah 600 tahun, tetapi menolak untuk masuk ke syurga apabila dipersilakan untuk memasukinya dengan rahmat Allah; kerana dia ingin masuk ke syurga dengan berdasarkan amalannya. tetapi setelah ditimbang, berat amalannya selama 600 tahun tersebut tidak lebih dari berat sebelah matanya. lalu diperintahkannya masuk ke neraka.

(c) Bagaimanapun, Allah akan memberi rahmat kepada kita berdasarkan kepada amalan-amalan kita di dunia ini.

Allah izin kita lulus periksa dengan baik sekiranya kita membuat persediaan yang baik, atau lulus periksa dengan kurang baik sekiranya kita membuat persediaan yang kurang baik juga.

Begitu juga dengan nikmat-nikmat yang lain. Allah izin kita kenyang kerana kita makan makanan. Dan Allah juga izin kita sihat kerana kita makan ubat. Tetapi bukanlah makanan atau ubat itu yang membuat kita kenyang atau sihat, tetapi Allah; namun atas asbab-asbab yang Allah anjurkan kepada kita.

Mana mungkin kita mengharapkan syurga Allah tanpa rahmatNya. Dan mana mungkin kita mengharapkan rahmat Allah tanpa Allah menyayangi kita. Begitu juga, mana mungkin Allah menyayangi kita tanpa amalan-amalan soleh daripada kita.

Tiada ulasan: