Ahad, 14 Julai 2013

Petikan Ucapan Dasar Presiden tentang Pemuda

Petikan Ucapan Dasar Presiden tentang Pemuda
dalam Mesyuarat Tahunan Perwakilan ke-24, Tahun 2013
Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia 
dengan tema "MEMBANGUN HIMMAH MENYEMARAKKAN AMAL"

PEMUDA (SYABAB)

27.0 Biro Pemuda mempunyai peranan yang cukup besar. Sejak era Rasulullah صلى الله عليه وسلم lagi baginda didokong oleh pemuda (syabab) untuk menyampaikan Islam kepada semua manusia. Begitu juga di Malaysia. Sekiranya kita ingin melihat masyarakat Malaysia yang menghayati ajarran agama Islam, fokuslah kepada pembinaan, dan pembentukan generasi muda kerana mereka adalah agen perubahan yang hebat. Biro Pemuda haruslah menggembeleng sepenuh tenaga mengadakan program-program kesedaran dan latihan melatih kepimpinan pemuda demi menjana generasi pemuda yang berkualiti mempunyai kefahaman dan penghayatan yang jelas.

28.0 Biro Pemuda harus mencanai para pemuda dan melengkapkan mereka dengan pelbagai persiapan dan kelengkapan dari segenap segi untuk menjadi pemimpin masyarakat demi melahirkan para pemuda yang bersedia untuk menerima tanggungjawab (masuliyah) kepimpinan.

29.0 Bagi mencapai matlamat ini perlu ada di sana the transfer of knowledge and experience. Justeru perlu wujud kesinambungan antara حماسة الش باب وحكمة الش يوخ (semangat generasi muda dan hikmah (wisdom) generasi tua). Generasi muda harus bersikap berminat dan mempunyai semangat untuk belajar daripada generasi sebelum mereka yang telah menempuh jalan yang sama. Ini penting agar mereka tidak perlu lagi sentiasa di atas landasan try and error sepanjang masa, sebaliknya memanfaatkan pengalaman generasi tua yang telah melaluinya agar mereka tidak akan mengulangi kesalahan yang sama. Dari titik tolak itu, mereka dapat melakukan lonjakan dan melangkah lebih jauh.

30.0 Generasi muda harus mempunyai kerendahan hati untuk sentiasa merujuk kepada generasi yang lebih tua sebelum melakukan sesuatu projek kerana generasi tua selalunya mempunyai buah fikiran yang bernas untuk mengukuhkan lagi pelaksanaan projek terbabit. Terdapat satu kata-kata; ‘A wise young man will not make a decision until he has consulted two elderly persons”.

31.0 Dalam masa yang sama, golongan tua harus bersikap pro-aktif untuk berkongsi walaupun tanpa dipinta. Ini kerana اَلميَدُ م العُلمياَ خَ م يٌْ مِنَ م اليَدِ السُّ م فلَى (tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Mungkin ada segelintir anak muda yang segan atau ada juga yang merasa cukup, tapi generasi tua harus sentiasa mempunyai sikap untuk membimbing dan hendaklah mereka membetulkan generasi muda ini jika mereka melakukan suatu kesalahan. Gabungan mantap antara hikmah orang tua dan semangat orang muda ini akan memberi impak yang besar bagi perkembangan kerja-kerja Islam. Maka harapan kita untuk membina masyarakat dan negara Islam akan menjadi kian cerah.

32.0 Ketokohan pemuda perlu ada grand design. Fikirkan bagaimana melahirkan tokoh-tokoh di kalangan pemuda ke dalam masyarakat agar mereka tidak ketandusan pemimpin.

Mesyuarat Perwakilan Tahunan 2013 telah diadakan pada 5 - 7 Julai 2013,  bertempat di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. 

Tiada ulasan: