Jumaat, 20 Julai 2012

Malam 3 Ramadhan : Panduan Beramal Dalam Ramadhan (Bhg. 1)


     Ramadhan bagi umat Islam bukan sekadar salah satu nama bulan qomariyah, tapi dia mempunyai makna tersendiri. Ramadhan bagi seseorang muslim adalah rehlah daripada kehidupan materialistik kepada kehidupan ruhiyah, daripada kehidupan yang penuh dengan pelbagai masalah keduniaan menuju kehidupan yang penuh tazkiyatus nafs (penyucian jiwa) dan riyadhotur ruhiyah (latihan roh). Kehidupan yang penuh dengan amal taqorrub kepada Allah, iaitu amalan mendekatkan diri kepada Allah swt mulai dari tilawah Al-Qur'an, menahan syahwat dengan puasa, sujud dalam qiamullail, beriktikaf di masjid, dan lain-lain. Semua ini dalam rangka merealisasikan inti ajaran dan hikmah puasa Ramadhan iaitu sebagaimana firman Allah, “Agar kalian menjadi orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah [2] : 183 dan akhir Al-Hijr). 
     Ramadhan juga merupakan bulan latihan bagi peningkatan kualiti peribadi seorang mulim. Hal ini dilihat pada tujuan puasa yakni agar manusia selalu dapat meningkatkan nilainya di hadapan Allah swt dengan bertaqwa, di samping melaksanakan amalan-amalan soleh (baik) yang ada pada bulan Ramadhan. Amalan-amalan Ramadhan telah dicontohkan oleh Rasulullah saw sama ada amalan ibadah mahupun amalan kemasyarakatan. 
     Amal terpenting selama bulan Ramadhan sudah tentu adalah shiyam (puasa), sebagaimana termaktub dalam firman Allah pada surat al Baqarah [2] : 183-187. Dan antara amalan puasa Ramadhan yang diajarkan oleh Rasulullah saw ialah : 


1.   Mempunyai kefahaman yang jelas tentang matlamat puasa dan menjaga adab-adabnya. 
     Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian mengetahui adab-adabnya dan memperhatikan apa yang semestinya diperhatikan, maka hal itu akan menjadi pelebur dosa-dosa yang pernah dilakukan sebelumnya" (Riwayat Ibnu Hibban dan Al Baihaqi). 


2.   Tidak meninggalkan puasa
     Tidak meninggalkan puasa, walaupun sehari, dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan oleh syariat Islam. Rasulullah saw bersabda,  "Barangsiapa tidak puasa pada bulan Ramadhan sekalipun sehari tanpa alasan rukhshoh (keringanan yag dibenarkan syariat) atau sakit, hal itu (merupakan dosa besar) yang tidak boleh ditebus bahkan seandainya ia berpuasa sepanjang hidupnya." (Riwayat At Tirmizi).


3.   Menjauhi hal-hal yang dapat mengurangi atau bahkan menggugurkan nilai puasa. 
     Rasulullah saw pernah bersabda, " Bukanlah (hakikat) puasa itu sekadar meninggalkan makan dan minum, melainkan meninggalkan pekerti sia-sia (tak bernilai) dan kata-kata bohong" (Riwayat Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah). 
     Rasulullah saw juga pernah bersabda, "Barangsiapa yang selama berpuasa tidak meninggalkan kata-kata bohong bahkan melakukannya, maka tidak ada nilainya bagi Allah apa yang ia sangkakan sebagai puasa, iaitu sekadar meninggalkan makan dan minum " (Riwayat Bukhori dan Muslim).


4.   Bersungguh-sungguh melakukan puasa dengan menepati aturan-aturannya. 
     Rasulullah saw bersabda, " Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan sepenuh keimanan dan kesungguhan, maka akan diampunkanlah dosa-dosa yang pernah dilakukan " (Riwayat Bukhori, Muslim dan Abu Daud).


5.   Bersahur
     Bersahur, makanan yang berkat (al-ghiza’ al-mubarok). Dalam hal ini Rasulullah saw pernah bersabda, "Sahur itu merupakan suatu keberkatan, maka jangan anda tinggalkan, sekalipun hanya dengan seteguk air. Allah dan para Malaikat mengucapkan salam kepada orang-orang yang bersahur" (Riwayat Ahmad). 
     Dan disunnahkan mengakhirkan waktu makan sahur. 


6.   Berbuka puasa. 
     Rasulullah saw pernah menyampaikan bahawa salah satu tanda kebaikan umat dengan mendahulukan berbuka (berbuka puasa) dan mengakhirkan sahur. Dalam hal berbuka puasa ini, Rasulullah saw juga pernah bersabda bahawa, " Sesungguhnya termasuk hamba Allah yang paling dicintai olehNya, ialah mereka yang bersegera berbuka puasa." (Riwayat Ahmad dan Tirmidzi). 
        Bahkan Baginda mendahulukan berbuka walaupun hanya dengan ruthob (kurma separuh masak), atau tamr (kurma) atau air saja " (Riwayat Abu Daud dan Ahmad). 


7.   Berdoa. 
     Rasulullah saw bersabda, "Ada tiga kelompok manusia yang doanya tidak ditolak oleh Allah. Yang pertama ialah do'a orang-rang yang berpuasa sehingga mereka berbuka" (Riwayat. Ahmad dan Turmudzi). 

Rujukan : Risalah Khas sempena sambutan Ramadhan Al-Mubarak 1433H, terbitan HALUAN Negeri Pahang 2012.
Versi .pdf boleh dimuat turun dari capaian ini.

Tiada ulasan: