Isnin, 23 September 2013

Forum Perdana menutup tirai KHIDMAH 2013


BATU CAVES 21 September 2013 – Biro Pemuda HALUAN MALAYSIA, bersama-sama dengan Pejabat Ahli Majlis Zon 9 Majlis Perbandaran Selayang dan Surau Al-Kahfi Pinggiran Batu Caves telah menganjurkan suatu program khidmat kemasyarakatan, bertempat di Surau Al-Kahfi Pinggiran Batu Caves.
Forum Perdana
Program khidmat kemasyarakatan tersebut atau KHIDMAH 2013 telah dianjurkan untuk membolehkan HALUAN MALAYSIA memberi perkhidmatan-perkhidmatan yang berasaskan pendidikan dan kebajikan kepada pengunjung-pengunjung KHIDMAH 2013 serta penduduk di sekitar Pinggiran Batu Caves. 

KHIDMAH 2013 adalah terjemahan daripada moto HALUAN MALAYSIA iaitu “Berakhlak, Mendidik dan Berbakti.” Maka dengan itu pelbagai program dan aktiviti yang berbentuk pendidikan dan kebajikan telah dilaksanakan sepanjang KHIDMAH 2013.  Di antaranya ialah kuliah subuh, motivasi pelajar rendah, motovasi pelajar menengah, pemeriksaan kesihatan, nasihat guaman, sukan persahabatan dan forum perdana.

Bagi lebih memperkenalkan HALUAN MALAYSIA kepada pengunjung KHIDMAH 2013, maka suatu slot khas telah diadakan di antara solat Maghrib dan Isyak, bertempat di Surau Al-Kahfi. Melalui slot itu, penerangan telah dibuat berkenaan dengan HALUAN MALAYSIA.

Sesi penerangan tersebut telah dilakukan oleh Mohd Hafiizh bin Mohd @ Ghazali yang merupakan Exco, Biro Khidmat Guaman, HALUAN MALAYSIA. Beliau telah menjelaskan mengenai aktiviti-aktiviti yang telah dan akan dilakukan oleh HALUAN MALAYSIA bagi sepanjang tahun 2013 ini, termasuklah aktiviti remaja dan belia, misi-misi kemanusiaan dan sebagainya. Selain itu, beliau juga telah turut berkongsi beberapa kisah kejayaan HALUAN MALAYSIA yang terkini seperti pengislaman saudara-saudara baru di Sabah iaitu dari kalangan masyarakat Bajau Laut dan lain-lain.

Aktiviti terakhir bagi KHIDMAH 2013 ialah forum perdana, yang bertajuk “Ibrah kisah pemuda-pemudi di dalam al-Quran.” Ia telah disampaikan oleh Tuan Haji Noorazman Bin Haji Mohd Samsuddin iaitu seorang aktivis HALUAN MALAYSIA, dan Ustaz Shahrul Hizam Bin Mokhtar, pensyarah di Kolej Darul Hikmah, Kajang. Forum tersebut telah dipengerusikan oleh Ustaz Azhari Bin Johari dari Biro Pemuda, HALUAN MALAYSIA.

Ustaz Shahrul Nizam
Ustaz Shahrul Nizam selaku ahli panel yang pertama, telah berjaya membangkitkan kesedaran di kalangan para peserta forum tentang serangan-serangan akidah dan akhlak yang sedang mengancam pemuda dan pemudi Islam pada masa kini. Katanya, “Kita takut anak-anak yang telah kita pelihara dan didik mereka dengan baik sejak dari kecil hingga belasan tahun lamanya, tetapi kemudiannya bertindak dengan tindakan-tindakan yang tidak mencerminkan akidah dan akhlak Islam yang sebenar.”

Tuan Haji Noorazman Mohd Samsuddin
Begitu juga dengan Tuan Hj Noorazman selaku ahli panel yang kedua. Beliau banyak mengaitkan kisah-kisah pemuda di dalam Al-Quran dengan kaedah pendidikan Islam yang sebenar hingga para peserta forum tersebut kelihatan terdorong untuk melaksanakan pendidikan Islam di dalam keluarga, bermula daripada pengislahan terhadap diri sendiri masing-masing. Kata Tuan Haji Noorazman, “Maka Islamlah yang menjadi penyelesaian kepada semua permasalahan pemuda dan pemudi kita. Kembalilah kepada Islam dan pendidikan Islam, nescaya kita akan dapat mengukuhkan akhlak dan akidah pemuda dan pemudi generasi pewaris masa hadapan kita kelak.”

Forum tersebut telah disempurnakan dengan penyampaian cenderamata kepada pengerusi dan ahli-ahli forum oleh Tuan Haji Zulkifli Bin Majid selaku Pengerusi Surau Al-Kahfi.

Dengan berakhirnya forum perdana tersebut beerti KHIDMAH 2013 telah melabuhkan tirainya. 

Seramai lebih kurang 14 orang dewasa telah memohon untuk menjadi relawan HALUAN MALAYSIA. Selain itu, 21 orang pelajar sekolah menengah dan 18 orang pelajar sekolah rendah juga telah memohon untuk menjadi ahli Kelab Remaja Haluan (KeARAH). Kesemua mereka akan ditawarkan untuk mengikuti aktiviti-aktiviti HALUAN MALAYSIA yang akan disusun dari masa ke semasa kelak.

Ketika ditemui selepas berakhirnya forum perdana tersebut, Muhd Ridha Bin Abdul Ghani selaku pengarah KHIDMAH 2013 telah mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga terhadap Pejabat Ahli Majlis Zon 9 Majlis Perbandaran Selayang dan Surau Al-Falah Pinggiran Batu Caves atas kerjasama yang telah diberikan ke arah menjayakan KHIDMAH 2013 ini.

Tiada ulasan: