Ahad, 22 September 2013

KHIDMAH 2013 Peringkat Pinggiran Batu Caves

BATU CAVES 21 September 2013 – Seramai lebih 300 orang penduduk di sekitar Pinggiran Batu Caves, Batu Caves, Selangor telah dapat beramah mesra dengan ahli-ahli HALUAN MALAYSIA, dalam program Khidmat Kemasyarakatan (KHIDMAH) 2013.

KHIDMAH 2013 telah dianjurkan secara bersama oleh Pejabat Ahli Majlis Zon 9 Majlis Perbandaran Selayang, Biro Pemuda HALUAN MALAYSIA dan Surau Al-Kahfi Pinggiran Batu Caves. Kerjasama erat yang telah ditonjolkan oleh penganjur-penganjur bersama ini telah membolehkan HALUAN MALAYSIA menawarkan perkhidmatan-perkhidmatan kemasyarakatan kepada pelbagai lapisan masyarakat.

Program dimulakan seawal pagi melalui Kuliah Subuh yang disampaikan oleh Ustaz Mohammad Wafiq Bin Desa. Melalui penyampaian yang bertajuk “Mencontohi kehidupan Rasulullah saw dalam realiti kini”, Ustaz Muhammad Wafiq telah berkongsi beberapa sirah Rasulullah saw yang praktikal untuk dihayati dan diikuti oleh para peserta dalam kehidupan seharian mereka.

Tuan Haji Zulkifli Bin Majid
Majlis perasmian kemudiannya telah menyusul seawal jam 8.30 pagi. Tuan Haji Hasri Bin Ahmad selaku Ketua Biro Pemuda, HALUAN MALAYSIA telah memberikan ucapannya. Ini diikuti oleh ucapan daripada Tuan Haji Zulkifli Bin Majid selaku Pengerusi Jawatankuasa, Surau Al-Kahfi dan Tuan A Rahim Bin Ahmad Kasdi selaku Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Selayang.

YB Tuan Hasbullah Bin Mohd Ridzuan


KHIDMAH 2013 kemudiannya telah disempurnakan perasmiannya oleh YB Tuan Hasbullah Bin Mohd Ridzuan, yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia. Dalam ucapan perasmiannya, Tuan Hasbullah telah mengalu-alukan penganjuran KHIDMAH 2013. Beliau juga meninggalkan pesanan yang sangat berharga kepada petugas-petugas KHIDMAH 2013. Katanya, “Saya mengharapkan agar melalui program seumpama ini, taraf kehidupan masyarakat sekitar dapat ditingkatkan menerusi aktiviti-aktiviti keilmuan dan kebajikan yang telah dirancangkan oleh penganjur-penganjur.”

Seruan tersebut ternyata tepat pada masanya. Ini adalah kerana terdapat banyak program-program keilmuan dan kebajikan yang akan dilaksanakan sepanjang KHIDMAH 2013 ini. Misalnya ada tiga program keilmuan yang akan dilakukan secara serentak selepas daripada majlis perasmian itu. Program-program itu ialah motivasi pelajar rendah, motivasi pelajar menengah dan seminar keibubapaan.

Tuan A Rahim Bin Ahmad Kasdi
Melalui program motivasi pelajar rendah “Smart Solat”, Ustaz Ali Noor Atif Bin Anuar daripada Biro Pemuda HALUAN MALAYSIA telah memberikan kesedaran tentang kepentingan solat sebagai tiang agama serta menunjukkan praktikal solat yang betul.

Sementara itu, melalui program motivasi pelajar menengah, Ustaz Mohd Razali Bin Maarof yang juga daripada Biro Pemuda HALUAN MALAYSIA telah berjaya mencetuskan semangat dan motivasi yang tinggi kepada para peserta untuk mempertingkatkan taraf hidup keluarga dan masyarakat. Usaha tersebut bagaimanapun perlu dimulakan melalui perubahan diri secara total dengan sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam. 

Manakala program seminar keibubapaan pula disampaikan oleh Ustaz Abdullah Zuhdi Bin Mamat daripada Biro Pemuda Haluan Malaysia. Beliau telah dibantu oleh Dr Suhaimi Shariff selaku moderator. Penyampaian mereka telah meninggalkan kesan yang mendalam ke dalam diri para peserta. Dengan tajuk “Mengelakkan kesilapan dalam mendidik anak-anak”, Ustaz Abdullah Zuhdi telah memberikan tips-tips  keibubapaan yang berkesan. Ibu bapa telah disedarkan tentang pendidikan Islam yang sebenar sebagai satu-satunya cara dan kaedah untuk mendidik anak-anak masing-masing ke arah menjadi insan-insan yang beraklak dan berjaya di dunia dan akhirat. 

Setiap peserta yang telah menyertai aktiviti-aktiviti tersebut telah dihadiahkan dengan buku-buku yang telah disumbangkan oleh PTS Bookcafe Sdn Bhd.

Pada sekitar jam 12.30 tengahari, KHIDMAH 2013 telah berhenti rehat sebelum disambung semula dengan sesi petang kemudiannya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

How to Play Baccarat - Online Gambling Guide [2021]
Learn the worrione basic Rules of 바카라 사이트 Baccarat and the Beginners Guide 제왕카지노 to Play Baccarat for Beginners. Learn how to play Baccarat, the rules, how to play, tips, and