Rabu, 10 September 2008

Aktiviti Ihya ul-Ramadhan

Para ulamak telah mengesyorkan banyak aktiviti-aktiviti yang baik untuk kita laksanakan sebagai menyambut dan menghidupkan Ramadhan. Di antaranya ialah :

(a) Selalu mengunjungi masjid-masjid dan melaksanakan solat-solat di dalamnya. Terutamanya bagi solat Maghrib dan Subuh yang, lazimnya pada bulan Ramadhan ini, menerima tetamu para jemaah yang agak kurang berbanding dengan pada bulan-bulan yang lain. Ini mungkin kerana pada waktu-waktu sebegitu, orang ramai sibuk menguruskan diri sendiri dan keluarga untuk berbuka dan bersahur.

(b) Memperuntukkan waktu-waktu yang khusus untuk membaca al-Quran, dan seterusnya melaksanakannya dengan secara konsisten. Sekiranya waktu-waktu ini tidak dapat kita patuhi, maka kita mesti menggantikan tempoh yang telah berlalu itu pada waktu yang lain. Dan sebaik-baiknya, janganlah pula waktu-waktu tersebut berlalu begitu sahaja tanpa kita memenuhi komitmen yang telah diberikan itu.

(c) Melakukan solat-solat sunat malam, seperti tarawikh dan witir, di masjid secara berjemaah. Suasana yang solih di masjid membolehkan kita menghayati alunan bacaan imam dengan mudah, dan seterusnya menjadi khusyuk.

(d) Melakukan solat sunat tahajjud sebelum sahur atau sesudahnya, dan kemudiannya meluangkan beberapa waktu sebelum fajar untuk beristighfar.

(e) Berbuka puasa dengan juadah yang sederhana dan tidak berlebih-lebihan dalam memakannya. Ini ialah bagi mengelakkan kita berasa malas dan berat untuk beribadah seterusnya.

(f) Meninggalkan segala perkara dan tindakan yang sia-sia dan membazirkan waktu. Perjalanan waktu terasa lebih singkat pada bulan Ramadhan dek kesibukan urusan seharian pada siang harinya, dan perlaksanaan ibadah pada malam harinya. Sekiranya kita tidak berhati-hati, mungkin banyak masa yang kita lalui tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya dan merugikan kita.

(g) Menguatkan hubungan silaturrahim sesama muslim, dan berbuat baik kepada para fakir dan miskin.

(f) Mencari-cari malam Lailatul Qadar serta mengharapkan kelebihan-kelebihan yang ditawarkan padanya.

Tiada ulasan: