Khamis, 11 September 2008

Kemuliaan Ramadhan

Kemuliaan bulan Ramadhan memang tidak dapat disangkal lagi. Banyak sekali hadith-hadith Rasulullah saw yang mengesahkan status itu. Di antara hadith-hadith yang berkenaan ialah :

(a) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan yang penuh keberkatan :

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, ia berkata, "Rasulullah saw pernah bersabda, 'Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan.'"

(b) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan pengampunan

Nabi saw bersabda, "Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh beriman dan mengikuti perintah Allah, maka akan diampuni dosa-dosa yang telah dilakukannya."

(c) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan yang penuh kerahmatan, pengampunan dan kebebasan dari api neraka :

Rasulullah saw pernah bersabda, "(Bulan Ramadhan) adalah bulan yang permulaannya adalah rahmat, pertengahannya adalah pengampunan dan pengakhirannya adalah kebebasan dari neraka."

(d) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan yang terbukanya pintu syurga dan tertutupnya pintu neraka :

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah saw pernah bersabda, "Dalam bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutupkan pintu-pintu neraka."

(e) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan yang syaitan-syaitan semuanya diikat dan dibelenggu :

Nabi saw bersabda, "Dalam bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta dibelengu syaitan-syaitan."

(f) Hadith yang mengesahkan Ramadhan sebagai bulan yang padanya ada malam Lailatul Qadar :

Sabda Nabi saw, "Di dalam bulan Ramadhan, terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu malam, barangsiapa tidak melakukan kebaikan di dalamnya, maka ia benar-benar tidak melakukan kebaikan."

Demikianlah mulianya kedudukan Ramadhan berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Maka sebagai peringatan bersama, rebutlah kemuliaan ini dengan memperbanyakkan ibadah dan amal-amal salih. Semoga kita mendapat keberkatan Ilahi hasil daripadanya.

Tiada ulasan: