Jumaat, 10 Oktober 2008

Kisah penderhakaan syaitan

Kisah penderhakaan Iblis bermula pada ketika Allah swt mencipta Adam as. Akibat banggakan kejadiannya yang dibuat daripada api yang sangat panas dan memandang hina penciptaan Adam as yang dibuat daripada tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk, Iblis enggan sujud kepada Adam as sebagaimana yang diperintahkan Allah. Allah swt mengutuk keingkaran Iblis itu dengan mengusirnya keluar daripada syurga, tempat penginapannya ketika itu.

Iblis laknatullah yang tidak insaf dengan hukuman Allah swt telah menjangkakan hukuman yang lebih berat daripada Allah pada hari akhirat kelak. Lantas itu, dia berhasrat untuk menyesatkan umat manusia, kecuali sebahagian kecilnya yang berpegang teguh dengan arahan Allah, untuk bersama-samanya dengannya di dalam neraka kelak.

Lantas itu, Iblis memohon kepada Allah agar dipanjangkan usianya hingga ke hari akhirat. Dan Allah swt membenarkan permohonan itu sambil memberi tiga jaminan. Pertamanya, ada golongan manusia yang terpilih yang tidak akan dapat disesatkan oleh syaitan. Keduanya, Allah menjanjikan azab neraka kepada Iblis dan pengikut-pengikutnya termasuk dari kalangan manusia yang disesatkannya. Dan ketiganya, Allah juga menjanjikan balasan baik berupa syurga-syurga kepada golongan manusia yang bertaqwa.

Kisah mengenai Iblis ini telah digambarkan di dalam Al-Quran seperti berikut :
"Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dan kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas.

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Sungguh, Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk.

Maka apabila Aku telah menyempurnakan (kejadian)nya, dan Aku telah meniupkan ruh (ciptaan)Ku ke dalamnya, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud (memberi penghormatan).

Maka bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama, kecuali Iblis. Ia enggan ikut bersama-sama para (malaikat) yang sujud itu.

Dia (Allah) berfirman, 'Wahai Iblis! Apa sebabnya kamu (tidak ikut) sujud bersama mereka?'

Ia (Iblis) berkata, 'Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk.'

Dia (Allah) berfirman, '(Kalau begitu), keluarlah dari syuga kerana sesungguhnya kamu terkutuk."

Ia (Iblis) berkata, 'Ya Tuhanku, (kalau begitu) berilah penangguhan kepadaku sampai hari (manusia) dibangkitkan.'

Allah berfirman, '(Baiklah), maka sesungguhnya kamu termasuk orang yang diberi penangguhan, sampai hati yang ditentukan (kiamat).'

Ia (Iblis) berkata, 'Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa Aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku pasti akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang terpilih di antara mereka.

Dan (Allah) berfirman, 'Ini adalah jalan yang lurus menuju kepadaKu. Sesungguhnya kamu (Iblis) tidak kuasa atas hamba-hambaku, kecuali mereka yang mengikutimu, iaitu orang-orang yang sesat.

Dan sungguh, Jahannam itu benar-benar (tempat) yang telah dijanjikan untuk mereka (pengikut syaitan) semuanya. (Jahannam) itu mempunyai tujuh pintu. Setiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan tertentu dari mereka.

Sesungguhnya orang yang bertaqwa itu berada dalam syurga-syurga (taman-taman), dan (di dekat) mata air (yang mengalir).'"

(Al-Hijr: 26-45)

Tiada ulasan: