Jumaat, 18 Julai 2008

Kerugian akibat meninggalkan solat

Kaedah yang pernah ditunjukkan oleh ulama ialah, "Apabila keuntungan hasil daripada melakukan sesuatu perkara itu besar, kerugian akibat daripada meninggalkannya juga besar."

Dalam urusan solat, Allah swt telah memberi gambaran yang sangat jelas mengenai keuntungan yang bakal dinikmati oleh orang-orang yang memelihara solat. Firman Allah :
"Dan orang-orang yang memelihara solat, mereka itulah yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka akan kekal di dalamnya." Al-Mu'minun : 9-11.
Kiranya memelihara solat dapat mencapai ketinggian dan keredhaan yang berkekalan bagi orang yang melakukannya, maka meninggalkan solat akan mengakibatkan sebaliknya, iaitu tidak mendapat ketinggian dan keredhaan yang berkekalan.

Ayat-ayat al-Quran telah turun sesuai dengan kaedah ini. Antaranya ialah perbualan di antara penghuni syurga dan penghuni neraka seperti berikut :
"(Penghuni syurga bertanya), 'Apakah yang memasukkan kamu ke dalam (neraka) Saqar?' Mereka (penghuni neraka) menjawab, 'Kami dahulu tidak termasuk golongan orang-orang yang mengerjakan solat dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin dan adalah kami membicarakan yang batil bersama dengan orang-orang yang membicarakannya.'" (Al-Mudassir : 42-45).
Dan ayat-ayat al-Quran yang lain juga memperjelaskan akibat yang bakal ditanggung oleh peninggal-peninggal solat :
"(Ingatlah) pada hari betis tersingkap (hari kiamat) dan mereka diseru untuk bersujud maka mereka tidak mampu. Pandangan mereka tertunduk ke bawah, diliputi kehinaan. Dan sesungguhnya mereka dahulu (di dunia) diseru untuk bersujud sedang mereka berada dalam sejahtera (waktu mereka sihat, tetapi mereka tidak melakukannya." (Al-Qalam : 42-43).

"Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya." (Al-Maa'uun:4-5).
Bacaan lain :
Solat, ibadah penghapus dosa


Tiada ulasan: