Khamis, 24 Julai 2008

Ujian kecintaan kepada dunia

Kecintaan kepada dunia adalah di antara ujian terbesar yang perlu dihadapi oleh seseorang muslim. Dunia yang dimaksudkan bukanlah bumi pada erti fizikalnya tetapi tarikan-tarikan nafsu yang menjauhkan seseorang daripada balasan-balasan baik di akhirat kelak.

Sekiranya seseorang mukmin itu gagal dalam ujian itu, maka hatinya akan terikat kepada habuan-habuan yang ditawarkan oleh dunia. Akibatkannya, ia akan menjadi lalai, malas dan ingkar dalam mentaati Allah dan hilang tumpuan daripada mengerjakan amal-amal Islami.

Sebaliknya sekiranya mukmin itu lulus dalam ujian kecintaan kepada dunia, maka ia akan lebih ikhlas dan bersunguh-sungguh dalam melakukan ketaatan kepada Allah swt. Dunia tidak menjadi tempat tumpuan hatinya, tetapi sebaliknya pula hanyalah satu alat yang boleh dimanupulasikannya untuk mendapat keredhaan Allah swt.

Akan tetapi, dalam realiti metarialistik masa kini, tidak mudah untuk seseorang mukmin itu terpelihara dari cubaan-cubaan dunia. Hanya mereka yang sentiasa ingat kepada Allah dan bermujahadah dalam mentaatiNya sahaja yang mampu melepasi ujian yang berat ini.

Dengan itu tidak hairanlah bahawa di antara tanda-tanda kecintaan Allah swt kepada seseorang mukmin itu ialah jagaanNya agar hamba-hambaNya itu tidak terjerumus ke dalam godaan dunia.

Hal ini disebut oleh Rasulullah saw dalam hadith-hadithnya yang berikut :
“Jika Allah mencintai seseorang hamba, Allah menjaganya dari (godaan) dunia sebagaimana kalian menjaga orang sakit dari air.” (Riwayat Ahmad, at-Tarmudzi dan al-Hakim).

“Sesunguhnya jika cahaya telah masuk ke dalam dada, dada akan lapang.” Rasulullah saw ditanya, “Wahai Rasulullah, apakah ada tanda untuk hal itu?” Rasulullah saw menjawab, "Ya (iaitu) menjauh dari negeri godaan (dunia), condong kepada neheri keabadian dan mempersiapkan diri untuk kematian sebelum datangnya." (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).
Bacaan lain :
Konflik antara dua tarikan

Tiada ulasan: