Khamis, 17 Julai 2008

Solat, ibadah penghapus dosa

Solat merupakan salah satu ibadah yang paling utama di dalam Islam. Melaksanakannya adalah suatu tuntutan, dan meninggalkan perlaksanaannya pula ialah suatu tegahan.

Bukan setakat itu sahaja, mengerjakan solat adalah salah satu bentuk ibadah kepada Allah, untuk menunaikan hak Allah ke atas diri manusia. Dalam suatu hadith, ada diriwayatkan seperti berikut :
Nabi saw bersabda kepada Mu'adz bin Jabal, "Tahukah kamu apa hak Allah atas hamba-hambaNya?" Mu'adz menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Nabi saw bersabda, "Apabila mereka (hamba-hamba Allah) menyembahNya dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatu. Tahukah kamu apa hak mereka (hamba-hamba Allah) atas Allah?" Mu'adz menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Nabi saw menjawab, "Dia tidak menyeksa mereka (Allah tidak menyeksa hamba-hambaNya yang melaksanakan hak Allah ke atas mereka)." (Riwayat Bukhari).
Maka sebaliknya juga, sekiranya manusia meninggalkan solat, maka Allah akan menyeksa manusia itu dengan seksaan neraka. Penghuni neraka ketika ditanya pada hari akhirat kelak tentang sebab penyeksaan mereka, mereka akan menjawab sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran :
"Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar?" Mereka menjawab, "Dahulu kami tidak termasuk orang-orang yang melaksanakan solat dan kami juga tidak memberi makan orang miskin." Al-Muddassir : 42-44.
Meninggalkan solat juga boleh menjatuhkan darjat manusia kerana Allah mengkafirkan golongan itu, sebagaimana yang ternyata pada dalil-dalil Al-Quran dan hadith-hadith yang banyak. Di antaranya :
"Dan jika mereka bertaubat, melaksanakan solat serta menunaikan zakat, maka (bererti mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui." At-Taubah : 11.
"Di antara manusia dan kufur adalah meninggalkan solat." (Riwayat Muslim, Abu Daud dan Tirmizi).

"Sesungguhnya yang memisahkan antara kita dan mereka adalah solat, maka sesiapa meninggalkannya beerti ia telah kafir." (Riwayat Nasa'ie).
Oleh itu, hendaklah kita sama-sama mengambil berat akan ibadah solat ini. Janganlah kita abaikan atau lalaikan ia. Janganlah juga kita izinkan godaan-godaan nafsu dan syaitan untuk kita mempermudahkan tuntutan solat, hatta melewat-lewatkannya atau melaksanakannya secara sambil lewa hinggakan perlaksanaannya tidak langsung memberi kesan kepada kita. Sekiranya keadaan ini berlaku - solat atau tidak, sama sahaja rasa iman kita - maka sesungguhnya ia memberi penanda buruk terhadap prestasi iman kita, dan sebaliknya "penanda baik" pula terhadap prospek kita untuk diterima masuk sebagai penghuni-penghuni neraka.

Ambillah peluang yang Allah swt sediakan melalui solat, iaitu untuk sebagai penghapus dosa-dosa.
Firman Allah, "Dan laksanakanlah solat pada kedua hujung siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan malam. Perbuatan-perbuatan baik itu menghapuskan kesalahan-kesalahan. Itulah peringatan bagi orang-orang yang selalu mengingat (Allah)" Hud : 114.
Rasulullah saw juga bersabda. "Bagaimana pendapatmu seandainya ada sebuah sungai di depan pintu rumahmu, lalu setiap orang mandi di situ setiap hari lima kali, apakah masih ada kekotoran padanya. Mereka menjawab, "Tidak tinggal sedikitpun kotoran padanya." Baginda bersabda, "Begitulah solat lima waktu, Allah menghapuskan kesalaan-kesalahan dengannya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Tiada ulasan: