Ahad, 20 Julai 2008

Konflik antara dua tarikan

Dalam suasana masakini yang sangat mencabar, setiap orang mukmin menghadapi cabaran yang sangat getir pada setiap masa. Cabaran-cabaram itu datang dari luar dan dari dalam diri mukmin itu sendiri. Masing-masing saling tarik-menarik agar mukmin itu jatuh ke dalam dakapannya.

Seorang ulamak, Muhammad Ahmad al-Rashid berkata bahawa orang-orang yang beriman tidak dapat melarikan diri dari dua tarikan yang berikut :
  1. Tarikan iman, niat, pertimbangan dan kesedaran terhadap tanggungjawab; yang tarikannya akan mendorong perlakuan amal-amal soleh dan keberadaan dalam keazaman yang baik; dan
  2. Tarikan syaitan yang memperdayakan; yang godaannya boleh mengakibatkan seseorang mukmin itu mencintai dunia hingga menyebabkan dia lalai, malas berusaha, panjang angan-angan dan malas menuntut ilmu.
Konflik di antara dua tarikan ini wujud secara semulajadi dalam diri manusia secara berterusan selagi mana manusia itu bernyawa.

Oleh yang demikian, mahu atau tidak, seseorang mukmin mesti berada dalam keadaan sedar dan bermujahadah pada setiap masa. Jika ia lalai barang sejenakpun, pasti akan ada bisikan-bisikan syaitan yang akan memujuk rayu dirinya untuk lalai daripada mengingati Allah.

Bacaan lain :
Suluhan hati yang bersih

Tiada ulasan: